69. MARTOVSKI FESTIVAL: Nagrada za životno delo Nikoli Lorencinu

Dobitnik nagrade za životno delo 69. Martovskog festivala je profesor Nikola Lorencin, filmski i TV reditelj, kritičar i pedagog.

Uručenje nagrade će biti 29. marta u Domu omladine Beograda (19 časova) na svečanom otvaranju manifestacije.

 

Obrazloženje umetničkog direktora i Odbora Martovskog festivala o dodeli Nagrade za životno delo Nikoli Lorencinu:

Profesor Nikola Lorencin je posvetio život dokumentarizmu: kao priznati i nagrađivani autor filmskih i televizijskih filmova, kao filmski i TV kritičar i esejista, kao profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i na drugim filmskim školama, kao umetnički direktor i predsednik Saveta Martovskog festivala. Njegovi filmovi su učestvovali i dobijali nagrade na Martovskom festivalu, Mefestu, FESTEF-u, ali i na međunrodnim festivalima u Krakovu, Moskvi, Amsterdamu, Parizu i predstavljaju dobar primer rediteljskog iskustva i pedagoške prakse.

Veliki doprinos Martovskom festivalu dao je zalaganjem da se uvede međunarodni takmičarski program, kao i pokretanjem izdavaštva koje se odnosilo na dobitnike nagrade za životno delo i na manje poznate filmske rodove, kao što je npr. eksperimentalni film.

Da nagrada za životno delo Martovskog festivala ide ove godine u prave ruke, govori i činjenica da su neki članovi Odbora Martovskog festivala pitali na sednici: „Pa, zar profesor Lorencin već nije dobio nagradu za životno delo Martovskog festivala?“.

Dejan Dabić, umetnički direktor Martovskog festivala

 

Foto: D. Bojković

 

Nikola Lorencin (Jagodina, 1940.) je filmski i TV reditelj, kritičar i pedagog. Školovao se u Zemunu, Puli i Beogradu. Diplomirao na Filozofskom fakultetu (grupa za opštu književnost i teoriju) i na Akademiji za pozorište, radio, film i TV (filmska i TV režija, klasa  prof. Aleksandra Petrovića) u Beogradu. Profesionalno bavljenje filmom započeo je uporedo kao asistent na projektima Aleksandra Petrovića i radom na svojim filmskim i televizijskim ostvarenjima: TV ciklusi („Neobavezno“, TV Beograd, urednik Zora Korać) , igrane serije („Priče preko pune linije“), TV drame („Pod starost“, „Kopilan“, „Dud“, „Zemlja“), TV filmovi („Mala privreda“, „Božićna pesma“) i dokumentarci („Šta i zašto K. Karabaša“, „Neimari“, „…I ne uvedi nas u iskušenje“, „Chess blues“).

Bavi se filmskom i TV kritikom, piše eseje i studije („Filmska kaža – elektronska laža“, „Drama dokumentarca“, „Nekad i sad – istorija i estetika dokumentarnog filma“), kao autor i urednik sarađivao je sa filmskim časopisima („Sineast“, „Mc Guffin“, „YU film, danas“, „Književna reč“, „Zenit“), objavljivao je u „Vidicima“, „Studentu“, „Filmskoj kulturi“… Već trideset godina sarađuje sa filmskim i TV kućama i producentima, najčešće u Beogradu, Novom Sadu i  Zagrebu (TV BGD – RTS, Art TV, TV Novi Sad, TV Zagreb, Adria film, Zastava film, Dunav film, Art film 80′, VANS, Pan film, Exp Ilke film, Fix Focus…). Njegov bogat opus čini veliki broj dokumentarnih, igranih, televizijskih filmova, kao i drugih oblika i žanrova: gotovo hiljadu ostvarenih radova. Sve dokumentarne filmove snimio je prema sopstvenim scenarijima, a za mnoge druge TV i filmske projekte radio je kao saradnik na scenariju. Za svoje filmove nagrađivan je na mnogim domaćim i međunarodnim festivalima (Velika zlatna medalja „Beograd“ za režiju na Festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma u Beogradu; nagrada „Zlatni bor“ na MEFEST-u, Zlatibor; Grand Prix na FESTEF-u, Kučevo), učestvovao je na festivalima u Amsterdamu, Krakovu, Kalamati, Moskvi, Čeljabinsku, Parizu…

Kao redovni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti (predmeti dokumentarni film, osnove filmske režije i režija zvuka) nastojao je da poveže svoje rediteljsko iskustvo i pedagošku praksu. Predavao je i na drugim školama ili seminarima, u Beogradu, Nišu, Lazarevcu, Jagodini, Puli… Bio je umetnički direktor (2000. i 2021.) i predsednik Saveta (2002. i 2003.) Martovskog festivala, posebno se zalažući da festival dobije i međunarodni takmičarski program, da se formira gradski fond za finansiranje dokumentarnih i kratkometražnih filmova i da se objavljuju knjige o tim filmskim vrstama, kao i monografije o dobitnicima Nagrade za životno delo Martovskog festivala.

Živi u Beogradu i završava prvi tom opsežnog rada „NEKAD I SAD, istorija i estetika dokumentarnog filma u Srbiji i svetu“, knjige koja obuhvata sažetak njegovog višegodišnjeg teorijskog i istorijskog istraživanja dokumentarnog filma, kao i neposrednog četrdesetogodišnjeg rada na dokumentarnom filmu i pedagoškog delovanja.