OBRAZLOŽENJE SELEKCIONE KOMISIJE

OBRAZLOŽENJE SELEKCIONE KOMISIJE / TAKMIČARSKI PROGRAM – NACIONALNA SELEKCIJA

Respektabilan broj filmova koji su prijavljeni za Martovski festival još jedna je potvrda vitalnosti srpske kinematografije.

Veliki broj kratkih igranih filmova pokazao je raznovrsnost tema, kao i novu tendenciju: uvođenje eskapističkog, visoko dizajniranog filma, neretko mjuzikla, kao aktuelnog interesovanja domaćih autorki i autora.

Selektovani animirani filmovi svedoče o visokoj profilisanosti koja odlikuje tu produkciju u Srbiji. Pored rafiniranih poetskih radova i sve sofisticiranije upotrebe digitalne animacije upečatljivi su i sadržaji sa detaljno razrađenom dramaturgijom karakterističnom za žanrovska ostvarenja.

U eksperimentalnom filmu i video-artu građenje snimljenog ili nađenog materijala kao apstraktne audio-vizuelne forme prisutno je u više ostvarenja. Eksperiment se ponegde koristi i kao prostor za socijalni komentar.

Dokumentarni filmovi izabrani u selekciju variraju od korektne do inventivne televizijske forme sa modernim građenjem sadržaja baziranih na originalnim temama, a, s druge strane, prisutna su poetski i etički duboko promišljena, u punom smislu autorska ostvarenja. Posebno ističemo nekoliko  biografskih portreta umetnika ili drugih upečatljivih ličnosti, ljudi neobične i teške sudbine, kao i nekoliko ostvarenja koja se na intrigantan način bave nedavnom prošlošću na ovim prostorima koja je pala u zaborav.

Kao najdugovečnija filmska manifestacija u Srbiji, Martovski festival i ove godine nudi publici suočavanje sa teškim društvenim temama, ali i svežinu koju donose nove generacije autorki i autora.

OBRAZLOŽENJE SELEKCIONE KOMISIJE / TAKMIČARSKI PROGRAM – MEĐUNARODNA SELEKCIJA

Međunarodna selekcija Martovskog festivala suočava nas sa slikom sveta koji je više nego ikad u pokretu, čime je šaroliki panoptikum koji predstavlja savremeni dokumentarni i kratki film, postao u međuvremenu još bogatiji. Od Čilea do Čukotke, autori različitih nacionalnosti šalju nam poruke često iz zemalja u kojima nisu rođeni ili o ljudima koji su došli odnekud drugde. Migranti više nisu samo tema filmova, već su oni sada i sami autori koji pokušavaju filmskim jezikom da objasne svoja iskustva i fenomen granica – realnih ili onih nevidljivih koje opstaju uprkos svemu.

Iranska priča o ženskoj tetovaži stigla nam je iz Francuske, dok razglednice divljih bespuća Južne Amerike ispisuju poljski autori. Izbegla ukrajinska deca sada odrastaju u bivšim nemačkim kasarnama, a ruska učiteljica traži svoju sreću u centru „filmske industrije za odrasle” – Pragu. Priču o prvom sirijskom kosmonautu ispričaće Turci…

Ipak, neke stvari nas i dalje podsećaju na važnost i snagu tradicije: poljska filmska škola i škola animacije i dalje suvereno vladaju, hrvatska škola crtanog filma u današnjem dobu kompjuterske animacije i dalje zadržava svoj prepoznatljivi likovni pečat, eksperimentalni film svoj dom i dalje ima u Francuskoj. Takođe, austrijski film je u stalnom usponu.

Na kraju, treba reći da festival ima i aromu regiona, osvrćući se na dela hrvatskih i crnogorskih autora, a priče o nevidljivim granicama i uklapanju u novu sredinu, dopunjuju i izuzetno zanimljive srpske autorke – iz Finske i Austrije.

Dobro došli.